- Dohvati vezu
- X
- e-pošta
- Druge aplikacije
Objavio/la
Naše vijesti
dana
- Dohvati vezu
- X
- e-pošta
- Druge aplikacije
Deluje neverovatno, ali američka kurirska
služba UPS ne ide uvek najkraćom rutom ka svojim odredištima, tj.
lokacijama na kojima isporučuje pakete. Naime, ova kompanija svakom
vozaču daje posebnu rutu, što podrazumeva i „taktiku“ da ne skreću levo
na raskrsnicama, osim ukoliko je to apsolutno neophodno. To praktično
znači da će napraviti duži put do svog odredišta.
U čemu je
tajna? Jednostavno, ako na raskrsnici skreću levo, putanja im se seče sa
vozilima iz suprotnog smera, što znači da gube vreme čekajući da vozila
ispred njih i oni sami ugrabe priliku da nastave vožnju. Međutim, treba
imati u vidu jednu veoma važnu činjenicu, bez koje ova taktika ne bi
imala smisla.
U Americi, na raskrsnici je dozvoljeno da skrenete desno iako je na semaforu crveno svetlo.
Dakle, imate pravo da prođete kroz crveno ukoliko skrećete desno, pošto
su njihovi saobraćajni stručnjaci odavno zaključili da takva praksa
ubrzava tok saobraćaja i da je sasvim bezbedna ukoliko vozači poštuju
osnove bezbedne vožnje.
Zamislite
da je kod nas na svakom semaforu na raskrsnici postavljeno uslovno
zeleno - zelena strelica koja vam dozvoljava da skrenete desno ukoliko
to možete bezbedno da izvedete.
Naravno, ni u Americi ne smete samo da smotate volan i proletite kroz crveno, već morate da se zaustavite kao da se tu nalazi znak STOP, da osmotrite saobraćaj i pešake, a tek onda možete da prođete kroz crveno.
Dakle,
umesto da stojite na semaforu i čekate „rupu“ u koloni vozila iz
suprotnog smera kako biste skrenuli levo, vi jednostavno napustite taj
„krkljanac“ skrenuvši desno i zatim ste slobodni da nađete drugu putanju
do svog cilja – dužu ali bržu. Logično, „pomaže“ i to što raskrsnice
imaju više traka, pa ne ostajete zarobljeni iza nekoga ko želi da
nastavi pravo.
Ništa bez kompjutera
Pošto je
21. vek počeo pre skoro dve decenije, procena najbolje rute prepuštena
je kompjuterima. UPS je razvio softver koju u zavisnosti od raznih
podataka koje dobija sa brojnih izvora svakom vozaču savetuje kuda da
vozi.
Naravno, situacija se menja iz minuta u minut, pa se ponekad ni ruta koju savetuje kompjuter ne pokaže najboljom, ali iz ugla vozača bolje je da je poštuju – zbog menadžera koji traže da isporuke budu što brže obavljene uz što manje potrošenog goriva, pa ako nešto krene po zlu, uvek mogu da optuže kompjuter.
Naravno, situacija se menja iz minuta u minut, pa se ponekad ni ruta koju savetuje kompjuter ne pokaže najboljom, ali iz ugla vozača bolje je da je poštuju – zbog menadžera koji traže da isporuke budu što brže obavljene uz što manje potrošenog goriva, pa ako nešto krene po zlu, uvek mogu da optuže kompjuter.
Upravo
zato taj softver (ORION) uzme u obzir sve lokacije na kojima vozač treba
da ostavi paket, stanje u saobraćaju i druge podatke i zatim izbaci
idealnu putanju kojom će vozač moći uz što manje zaustavljanja na
semaforima da obiđe sva mesta za isporuku. Zanimljivo – izuzetno retko
preporučuje da se skreće levo...
Testiranje u realnim uslovima
Logično,
teško je poverovati u sve gore navedeno. Stoga su popularni
„Mitbastersi“ testirali ovu taktiku i zaključili da tako može da se
uštedi gorivo. Potroši se više vremena i pređe se veća udaljenost, ali
se potroši manje goriva. Takođe, zaključili su i da ova taktika nije baš
praktična za obične vozače.
Isečak iz te epizode možete da pogledate ovde:
A šta je sa vožnjom u našim uslovima?
Zaboravimo
na kurirske službe. Šta mislite da li bi bila dobra ideja da uvedemo
američki sistem i da na svakoj raskrsnici bude dozvoljen prolazak kroz
crveno ukoliko skrećete desno, naravno ukoliko to može da se obavi
bezbedno?
Uzmimo kao
primer Beograd. Većina sagovornika sa velikim iskustvom u vožnji
beogradskim ulicama smatra da definitivno ne bi funkcionisao.
Jednostavno, Beograd ima takvu konfiguraciju i saobraćajnu
infrastrukturu, da se kod njega ne mogu primenjivati nikakva generalna
pravila, već je svaki deo grada svet za sebe i u saobraćajnom i u svakom
drugom smislu.
Šta vi
mislite? I to ne samo kada je Beograd u pitanju, već i Novi Sad, Niš,
Kragujevac, Čačak, Leskovac, Subotica, Pančevo, Novi Pazar...
polovniautomobili.com
Primjedbe
Objavi komentar