Ljudi ne smatraju gume najvažnijim delom vozila, iako one spadaju u
najbitnije delove jer jedino one imaju kontakt sa podlogom po kojoj
vozimo. Od kvaliteta pneumatika zavisi bezbednost i udobnost vožnje.
Jako je bitno da na svom vozilu imate kvalitetne, dobro očuvane gume jer
one moraju biti u stanju da prime sve sile koje deluju na njih – kada
se koči, ubrzava ili skreće.
Kako produžiti vek trajanja gumama na automobilu
- Redovno proverite gume
Kako bi imali uvid u kakvom su stanju vaše gume, najbolje je detaljno ih
pregledati jednom u dve-tri nedelje. Pregled bi trebalo da se sastoji
od provere pritiska u gumama (uključujući i rezervnu) i vizuelnog
razgledanja spoljne strane. Ukoliko uočite neke izbočine, posekotine ili
nedostatak parčeta na gumi, obavezno odite do specijalizovanog servisa
za gume, tj. vulkanizera. Pritisak u gumama igra ključnu ulogu u
životnom veku i performansama guma. Pritisci u gumama se određuju za
svako vozilo pojedinačno od strane proizvođača vozila. Preporučene
pritiske u gumama od strane proizvođača za vaše vozilo možete naći i
pročitati na poklopcu rezervoara, vratima auta, ispod haube ili u kaseti
vozila.
- Izbegavajte agresivnu vožnju
Mirna vožnja, bez
naglih kočenja, ubrzavanja i skretanja svakako čuva gume. Agresivnom
vožnjom ćete pored oštećenja guma, imati i veću potrošnju goriva. Kada
nailazite na prepreku, u vidu ivičnjaka ili ležećeg policajca,
prilagodite brzinu i što nežnije pređite preko prepreke. Takođe, trudite
se da na putu izbegavate rupe i ne vozite prebrzo.
- Reglaža
Reglaža ili centriranje trapa jeste podešavanje uglova točkova tako da
su oni normalni u odnosu na put ali i međusobno paralelni. Svrha ovakvog
podešavanja je bolje držanje pravca na ravnom putu i duži životni vek
gume. Ako vam se prednje i zadnje gume troše neujednačeno, ali i ako vam
vozilo zanosi u jednu stranu tokom vožnje, to može ukazivati na
nepravilno centriran trap.
- Proverite opterećenje
Za svaku gumu je propisana nosivost za koju je projektovana. Ukoliko
često gumu preopterećujete, ona će se brže trošiti. Veličina koja
određuje nosivost gume naziva se indeks nosivosti.
- Promenite pozicije guma
Rotacija guma jeste jedan od načina da produžite njihov vek. Gume se
različito troše na različitim osovinama, pa se preporučuje njihova
rotacija na svakih 5.000-10.000 pređenih kilometara. Posle promene
pozicija obavezno proverite i pritisak u gumama.
- Obratite pažnju na dubinu šare
Jako je bitno proveriti šaru na gazećem delu gume. Pored toga što vas
policija može kazniti zbog ˝izlizanih˝ guma, možete imati i problema
prilikom upravljanja vozilom. Šare na gumama imaju zadatak da prijanjaju
podlozi po kojoj se vozi i da omoguće bolje kočenje,
pa je samim tim vrlo važna njihova dubina. Dubina šare varira u odnosu
na to da li je guma namenjena za letnje ili zimsko doba godine.
- Skladištenje guma tokom meseci kojima se ne koriste
Kako se gume ne bi oštetile i deformisale potrebno je pravilno ih
odložiti na sigurno mesto. Gume sa felnama se skladište na drugačiji
način od guma koje se ne nalaze na felnama, pa se na to treba obratiti
pažnja. Detaljnije o skladištenju guma možete pročitati u tekstu „Kako pravilno skladištiti zimske i letnje gume„
Primjedbe
Objavi komentar